Lasagnette

Idag stod det lasagne på menyn, men ibland är inte huvudet med när man handlar så jag saknade lasagneplattor... Lätt ordnat, fick bli spiralmakaroner istället, alltså lasagnette!
Jag hade ketshup eftersom jag köpt en flaska från Mutti och den måste förbrukas inom 15 dagar. Inte vet jag om det var det som gjorde att det blev gudomligt gott!
Zucchinin fick hänga med, så vart jag av med en till, har ju några stycken...
Räckte till 3 vuxna, 4 barn och en matlåda, och då tog alla en gång till!



800 gr köttfärs
600 gr zucchini
300 gr ketschup
1 msk kalvfond
1 msk soja
Salt & peppar
2 msk smör
1/2 dl mjöl
7 dl mjölk
2 dl riven parmesan
Salt, vitpeppar, muskotnöt
2 bitar mozarella
spiralmakaroner

Fräs köttfärsen i smör eller olja.
Riv zucchinin grovt och fräs den med färsen.
Krydda med ketschup, fond, soja, salt o peppar.
Låt stå puttra medans du gör ostsåsen.

Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet.
Späd på med mjölk till lagom konsistens.
Blanda i osten, (får inte koka nu) och krydda på.
Häll den kokta pastan i en stor form.
Fyll på med köttfärsen och blanda runt.
På med ostsåsen, rör runt lite till.
Riv mozarellan och strö den över.
In i ugnen cirka 10 minuter.
Servera med sallad.