Köttgryta

Idag gjorde jag köttgryta och överträffade mej själv, blev den godaste jag nånsin gjort. Hoppas ni lyckas lika bra. I receptet ingår körsbärstomater men dom tar jag bort nästa gång. Alla mått är ungefärliga, smaka smaka!
Detta räckte till hela familjen plus tre matlådor.



1 kilo kalvrygg (går med annat nöt med såklart)
2 stora lökar
3-4 morötter
8 potatisar
cirka 10 champinjoner
1 brk körsbärstomater
2 msk kalvfond
2 msk kantarellfond
2 msk socker
4 lagerblad
soja
Halv tub tomatpure
2-3 dl rött vin
Cirka 1 liter vatten
2 dl grädde
SAlt och peppar
persilja


Bryn köttet lite i taget. Låt löken och en av morötterna, skuren i slantar, bryna med på slutet. SAlta och peppra. Häll fonderna, socker,lagerblad, tomatpure, soja, röd vin och vatten. På med lock och puttra i flera timmar. Min stod 5 timmar.
Skala och skiva potatisen och resten av morötterna, lägg i detta och häll i grädden när det återstår ca 20 minuter till middagsdags. Fräs champinjonerna i smör, salta. häll i grytan tillsammmans med tomaterna.
Strö över persilja precis innan servering.


Förberedelser


Nu är det dags för grytan att puttra läääääääääänge


I med potatis, morot och grädde


Dags att äta!

Katja Barouta

Hej Monki Plonki:) Jag gjorde precis din köttgryta och oj vad god den blev!! Jag hoppade tomaterna som du skrev att du skulle göra nästa gång och så hade jag inga champinjoner hemma men resten hade jag så det blev en riktigt god middag i dag, tack för det:)

Kram och hoppas att allt är bra med dig!!

Monica

Tack Katja, kul att höra och stort tack för kommentaren, så kul att läsa att ni inspireras av min blogg.