Fyrkantisar

Michelle älskar de här "nya" bröden som kommit, vikare, skogaholmisar och allt vad dom heter. Så självklart försökte jag då baka såna! Här är resultatet, som fick MVG av min kräsna lilla 9-åring. Tjejerna vräkte i sig av dessa när dom var nybakta...
Ta andra mjölsorter om du vill men jag älskar Manitoba...



5 dl havregryn
6 dl mjölk
100 gr smör
50 gr jäst
1/2 dl sirap
1 tsk salt
2 dl dinkel fullkornsmjöl
6 manitoba cream

Blanda mjölk och havregryn i en skål och låt grynen svälla i ett par timmar.
Smält matfettet i en kastrull och blanda i havreblandningen.
Värm på svag värme under omrörning tills gröten blivit fingervarm (37º).
Smula ner jästen i en degbunke och häll på den värmda gröten.
Blanda om väl och tillsätt sedan sirap och salt. Blanda i mjölet och kör i maskin cirka 10 minuter.

Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
Ta sedan upp den på mjölat bakbord och knåda den ordentligt. Tillsätt mer mjöl om den verkar klibbig.
Kavla ut degen till en platta ca 1/2 cm tjock. 
Ta ut en form som du vill ha på dina kakor, och lägg på bakplåt med bakplåtspapper.
Jag använder undersida på mitt rivjärn för att stansa ut kakorna.
Nagga kakorna och låt dem jäsa under bakduk i 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225º i ca 10 minuter.
Låt svalna under bakduk.