Avocadosoppa och pestobröd

Idag har jag varit så flitig och gjort iordning lunch till imorgon och dagen därpå. Mumsig avocadosoppa minsann! Till det bakade jag ett ta-vad-du-har-hemma-bröd. Därav är jag inte helt hundra på måtten... Angående soppan så tog jag ingen mjölk alls, tycker om krämig och lite tjockare soppa, och inget vitt vin,helt enkelt för att jag inte hade något  hemma.




AVOCADOSOPPAN:

1 dl vispgrädde
2 dl mjölk
0,5 dl vitt vin
5 dl vatten + grönsaksfond
1 pressad lime
4 avocado
2 msk mjöl
2 msk smör
Cayenne, curry, salt och socker efter smak
Ev. Räkor

Fräs smöret med mjöl, cayenne och curry. Häll på buljong, lite i taget. Låt koka sakta i cirka 10 minuter.
Skala, kärna ur och kör avocadon med lime i matberedare.
Blanda ned avocadon i buljongen tillsammans med övrig vätska.
Smaka av med salt och socker. Lägg i räkorna precis innan servering.






Ingredienserna. Hade ingen lime eller riktig citron, så det blev fusk där...



Klart! Upphällt i burkar att ta med till jobbet!




PESTOBRÖD:

1 liter vatten
50 gram torrjäst
3 msk olivolja
salt
2 dl rågflingor
Valnötter
1 burk röd pesto
1 dl riven parmesanost
Honung
Gojabär
Mjöl, valfri sort, jag hade dinkel och rågsikt.

Värm vattnet till 37 grader. häll i bunken med olivolja och salt. Häll på mjöl tillsammans med jäst. Knåda med matberedaren. Häll i resterande ingredienser.
Knåda ca 5 minuter, fyll på med mjöl tills du har en slät, seg och lite lös deg.
Strö över mjöl och låt den jäsa under bakduk i ca 45 minuter, till dubbel storlek.
Baka ut i 2 limpor.
Låt jäsa 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader, grädda i 30 minuter. (i varmluftsugn)


På jäsning.



Uppskuret och klart!