Majs och parmesansoppa

Såg i någon tidning recept på soppa med majs och parmesan och tänkte att det måste testas! Tidningen hittades inte igen men vem behöver recept? Ja, du som läser min blogg då kanske, annars skriver jag väl i onödan!
Till detta gjorde jag krutonger, istället för olivolja tog jag min rapsolja med basilikasmak som jag köpte på mässan. In i ugnen på grilläge, ca 10 minuter. Rör om då och då.

Räckte till två vuxna och två barn, men barnen tyckte inte om, däremot vi vuxna, mums! Eftersom jag vet att barnen är känsliga på grynighet i soppa så silade jag den, men det är frivilligt.



1 liten lök
1 stor burk majs
2 dl parmesan
2 dl grädde
6 dl mjölk
2 dl vatten
2 msk grönsaksfond
Salt, vitpeppar
Sambal olek

Fräs löken i lite olja.
Häll i majsen och rör om.
Häll på all vätska, låt det koka på svag värme ca 5 minuter.
Mixa så den blir så slät som möjligt.
Koka ihop den ca 5 minuter till.
I med parmesanen och smaka av med kryddorna.
Sila om så önskas.

Kerstin

Hmmm...tror jag är på barnens sida...fast jag har ju inte smakat förståss:))

Monica

Mogge trodde nog att han skulle vara det med, tills han smakade....