Citron & marängpaj

Fick detta recept av en kär före detta, numera glad pensionär, kollega.
Jag vet inte om hon höjde mina förväntningar högt upp i det blå, för jag vart besviken när jag provade den. Eller så var det min maräng som jag inte kunde låta bli att lägga på som "förstörde" för mig. Men det smakade ju såklart inte illa. :)
 

Pajdeg:
100 gr smör
3 1/2 dl mjöl
1 äggula
1 msk florsocker
1 msk kallt vatten
 
Fyllning:
5 ägg
4 citroner
1 msk citronskal
1 dl grädde
1 dl socker
 
Maräng:
2 äggvitor
1 dl socker
 
Sätt ugnen på 175 grader,
blanda smör, mjöl, äggula, florsocker och vatten till en smidig deg.
Tryck ut den i en pajform och förgrädda skalet 10 minuter,
Ta ut och låt svalna.
Vispa samman äggen i en bunke.
Pressa i saften av citronerna..
Riv ner citronskalet, tillsätt grädden och sockret och vispa ordentligt.
Fyll pajskalet med citronkrämen.
Grädda pajen 20 minuter.
Vispa vitorna till hårt skum. Vispa i sockret mot slutet.
Ta ut pajen och bred på marängen.
Ställ in 10 minuter till.
Servera med vaniljglass eller lätt vispad grädde.