Pavlova med halloncurd

I helgen har vi firat tre "ungar" som fyller år i september. och då blev det tårta. en stor tårta, räckte till 14 personer och en liten bit till övers.
Jag hittade ett recept där man penslar botten med vit choklad så jag testade detta men kände ingen skillnad så det var helt onödigt.
Jag gör botten kvällen innan kalaset och låter den stå kvar i ugnen tills det är dags att göra klart den.
 
Ett tips om du är som jag, missar helt planeringen att ta fram äggen så dom är rumstempererade så kan du spola de i varmt vatten ett tag.

8 äggvitor (rumstempererade)
salt
4 dl socker
4 tsk maizena
1 tsk vitvinsvinäger

Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa äggvitorna med en nypa salt till en fast smet.
Vispa i sockret, en tredjedel i taget, tills marängsmeten är hård och blank.
Vänd försiktigt ned maizena och vinäger.
Bred ut smeten på bakplåtspapperet.
Jobba smeten från mitten och utåt så det blir som en skål. Tänk på att jobba snabbt, om man håller på för länge blir den seg och tråkig.
Sätt in plåten i ugnen och sänk värmen till 150 grader. Grädda i 1 timme och en kvart.
Stäng av ugnsvärmen och lämna pavlovan att svalna i ugnen.
 
Halloncurd:
500 gram frysta hallon
2 msk Limesaft
0,5 dl socker
100 gram smör
2 ägg
 
Låt hallonen tina ordentligt.
Koka upp hallon, citronsaft och socker, och låt småputtra under lock i tjugo minuter.
Sila sedan av hallonen genom en finmaskig sil; pressa ut allt, tills i stort sett enbart kärnor återstår.
Hetta upp hallonsmeten med smöret, och rör runt så att det smälter och blandar sig helt.
Vispa upp äggen separat.
Ta kastrullen från plattan, och häll sedan ned äggvispet under flitig omrörning.
Värm på alltsamman under fortsatt omrörning.
Låt svalna.
 
Vispa upp 3 dl vispgrädde hårt, blanda den med curden och fyll tårtan med detta.
Garnera med hallon, citronmeliss och riven choklad.
 
      Min mamma tycker att jag platsar i "hela sverige bakar"  :)
 
      Michelle med Kenneth
 
       Tove ser vettskrämd ut, något Björne sa?

 
Lana

Jag tycker också du passa i hela sverige bakar! Sök nästa år??

Svar: usch, tror inte jag skulle klara det...
Monica