Pistagebullar

Mmmm dessa bullar kan jag varmt rekommendera! Fantastiskt goa. Så idag har jag faktiskt fuskat från min LCHF, för jag var bara tvungen att smaka...
Jag gjorde hälften kanel och hälften dessa, så dubbla pistagesmeten om ni bara ska göra pistage.

Här finns beskrivning om ni vill göra snurror: http://www.pushbike.se/read.php?4,6164,6164#msg-6164

Och Micke Anderson, hör av dej när du är frisk så tar jag med en bulle eller två till dig :)



150 g Smör
5
dl mjölk
50
g jäst
2 dl vit sirap
2 tsk salt
4 tsk stött kardemumma
Ca 15 dl
Manitoba Cream

1 pkt grön marsipan
50 gram mjukt smör (nästan rinnande)
pistageessens efter smak
hackade pistagenötter (kan uteslutas)

ägg
pärlsocker

Smält margarinet i en kastrull. Slå i mjölken och värm till fingervärme, 37°.
Smula jästen i degbunken, lös upp med lite av degvätskan.

Slå i resterande vätska, socker, salt och kardemumma.
Rör om.
Mät mjölet luftigt i litermått, tillsätt det lite i taget och rör degen slät och blank.
Täck och jäs till dubbel storlek, ca 1 timme
.

Baka ut valfri form av bullar, på med fyllning.
Lägg antingen i bullformar eller direkt på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa cirka 30 minuter.

Vispa upp ägget i en kopp. Pensla och garnera.
Grädda bullarna 5-10 minuter mitt i ugnen.
Låt svalna under duk.


Kerstin

Vill vi ha den 26:e till melodifestivalen...mums.

Och kaffe och ett glas gott vin säger Kenneth:9

Monica

Kaffe, inga problem, dricks hela tiden

Bullar, jag ser till att spara, dom ligger i frysen.

Vin, får väl se till att masa mej till bolaget.. fixar det med!

Kerstin

Vinet inte så viktigt, däremot kaffe och bullar ett måste