Pannacotta med vit choklad och hallonsås

Igår var det tjejkväll hos min syster och jag gjorde efterrätt. Receptet har jag fått av min vän och kollega Biggan. Jag hade inget sött vitt vin så det blev skumpa istället. Dessutom var vi sju tjejer så jag ökade på lite och gjorde 1 1/2 sats istället.
Eftersom pannacottan skulle till min syster var jag tvungen hitta på ett sätt att frakta glasen dit, se min uppfinning!



6 port

2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk strösocker
100 g vit choklad

Hallonsås:
2 dl hallon
1 msk sött vitt vin
1 msk strösocker
Gör så här:

1. Lägg gelatin i blöt i kallt vatten ca 5 min.

2. Koka upp grädde och mjölk. Tillsätt socker och choklad och lyft upp gelatinbladen och tillsätt även dem.

3. Rör krämen slät och häll upp i vackra glas. Ställ kallt.

4. Hallonsås: Mixa hallon, vin och socker. Passera genom en sil och häll strax före servering på 1 msk hallonsås på varje portion.

Gjorde hål i en äggkartong, satte sedan på glasfoten på undersidan, så gick det fint att bära!
Eva.Simmala

Så himmla gott! och så fyndigt. Du e en smart tjej!!

Monica

Tack sötaste Eva!

Edita

Smart lösning :o)