Våfflor

Idag blev det vab här hemma så då passade jag på att göra våfflor till lunch. Har försökt få till dom frasigaste våfflorna ett tag, och tror kanske att jag lyckats nu! Vad har ni för knep? Det jag inte har testat är bubbelvatten i smeten för det har jag aldrig haft hemma när jag fått våffel-lust... Har du provat det?
Dessa var smarriga, lite bökigare men det var det värt!
Blir cirka 12 stycken.


4 dl dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
5 dl mjölk
100 gr smör
3 ägg
1 tsk salt


Blanda dinkelmjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, låt svalna, och blanda med mjölken.
Rör ihop mjöl och mjölkblandningen så det blir klumpfritt.
Dela äggen och rör äggulorna direkt i smeten.
Lägg äggvitorna i egen bunke och vispa till ett hårt skum.
Vänd ner vitorna i smeten och låt stå och svälla i minst 30 minuter.
Ta lite smör i första laggen, och grädda sen dina våfflor gyllenbruna.
Servera med vispad grädde och en god sylt, tex. Torfolkets vildhallonvanilj.