Cheesecake med hallon och vit choklad

Idag har jag bakat som jag ska bjuda mina underbara kollegor på imorgon. Vi firar att jag går på semester!!! Och så måste jag ju ha en orsak att få baka lite...
Botten blev lite för tjock så jag delade den, men ta hälften av ingredienserna till botten om du vill det. Eller lår det vara om du gillar en tjockare (ca 2 cm) botten!
Receptet till botten är tagen från en moussetårta jag brukar göra. Hoppas den passar ihop med detta med...



Botten:
110 g smör
2 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk vaniljpulver
1 dl kakao
2 dubbeldaim

Cheesecake:
300 g  philadelphiaost
2 dl socker

1 tsk vaniljpulver

3 dl vispgrädde
100 gr smält vit choklad
300 gr hallon


Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bred ut smeten i en smord, bröad gärna med cocos, form, ca 24 cm i diameter.
Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.

Vispa samman grädden och sockret – det ska vara lättvispat men inte rinnigt.Vispa i osten, vaniljen, chokladen och hallonen och kör slätt.

Bred ut röran på bottnen. Dekorera med hallon och riven mörk choklad. Ställ in i frysen minst 5 timmar.
Ta fram kakan 10-15 minuter innan den ska serveras och låt den tina lite i kylskåp.